1177 direkt
1177 direkt erbjuder en ny, digital ingång till vården för invånare och patienter.
Vad är 1177 direkt?
Med 1177 direkt ges invånaren möjlighet att fylla i sina symtom digitalt för att sedan automatiskt bli lotsad vidare till rätt vårdnivå. Det gäller oavsett om hen går in via 1177.se, via vårdcentralens kontaktsida eller ringer sin vårdgivare. Den nya tjänsten innehåller även en möjlighet till chatt med vårdpersonal.
Målet med 1177 direkt är att förbättra tillgängligheten till vården och erbjuda nya sätt att kontakta oss på. Med 1177 direkt kan vi använda vårdens resurser på ett bättre sätt och på sikt hjälpa fler. Den nya tjänsten är också ett sätt att göra vården mer jämlik, oberoende av var i länet man bor. Invånarna kan kontakta vården när och var det bäst passar dem. Vi frigör även mer tid till fysiska besök.
Så här går det till
I flödesbilden nedan beskrivs hur tjänsten fungerar för invånaren.
Tidplan
1177 direkt har införts på alla vårdcentraler, på 1177 och på regiondrivna rehabiliteringsmottagningar i Östergötland under 2023. Fortsatt utveckling och införande av tjänsten pågår.
Senast uppdaterad