Personalverktyget 1177 e-tjänster
1177 e-tjänster är en nationell tjänst som erbjuder invånare i landets alla regioner att kontakta vården och göra vårdärenden på nätet. Personalverktyget 1177 är vårdpersonalens verktyg för säker kommunikation med invånare via 1177.se.
1177.se är Sveriges samlingsplats för information, råd och tjänster inom hälsa och vård. Syftet är att erbjuda invånarna möjlighet att få en ökad delaktighet och att själva utföra tjänster under valfri tid på dygnet.
Invånaren loggar in sig på 1177.se för att utföra sitt ärende och vården loggar in sig i Personalverktyget 1177 för att hantera de inkommande ärendena, skicka vårdinitierade ärenden samt hantera enhetens inställningar.
Läs mer om invånartjänster på 1177 (1177.se). Länk till annan webbplats.
Mål och riktlinjer
Region Östergötlands målsättning är "Digitalt först, fysiskt när det behövs". Det innebär att vi måste tillgodose invånarens önskemål om att ha en digital kommunikationsväg till vården. 1177 e-tjänster är ett bra sätt att göra detta på i de fall där det är möjligt.
Basutbud
Vårdenheterna ska erbjuda minst ett basutbud av e-tjänster. Basutbudet består av e-tjänster som varje vårdenhet minst ska erbjuda invånarna via 1177.se
Samtliga vårdenheter ska erbjuda följande e-tjänster:
- Kontakta mig/Skicka meddelande till oss
- Av- och omboka tid via kontakt med oss
- Förnya recept (för de enheter som hanterar recept)
Utöver ovan kan vårdenheterna själva komplettera sitt digitala utbud med ytterligare tjänster som faller inom mottagningens uppdrag och verksamhet. För att lägga upp fler e-tjänster kontakta E-hälsa
Webbformulär i Stöd- och serviceportalen (Region Östergötlands intranät) Länk till annan webbplats.
Telefon 010-103 6000
Villkorstext
En villkorstext innehåller en instruktion och upplysning om ärendetypen som invånaren måste läsa och acceptera innan det går att boka en tid eller skicka ett ärende till vårdenheten. Villkorstexter har tagits fram tillsammans med Kommunikationsenheten. Se dokument nedan för exempel på villkorstexter.
Villkorstexter för ärendetyper 1177 - administrativ rutin Länk till annan webbplats.
Svarstider
Invånare som valt att kontakta vårdenheten via 1177 e-tjänster ska få svar i sitt ärende digitalt inom tre arbetsdagar.
Betjäningsområde
Vårdenheterna ska ha betjäningsområdet inställt på hela landet så att enheten kan hittas och kontaktas digitalt oavsett var invånaren är folkbokförd.
Behörighet
Ny användare i personalverktyget 1177 får behörighet av behörighetsadministratör/lokal administratör på den egna enheten.
Det finns olika behörigheter, mer information finns på Inera.
Behörigheter i personalverktyget 1177 (inera.se) Länk till annan webbplats.
Användarstöd
Det finns en nationell webbplats med användarmanualer för 1177 e-tjänster för dig som vårdpersonal.
Personalverktyget 1177 e-tjänster - Användarmanualer (Inera.se) Länk till annan webbplats.
Utbildning och lathundar
Utbildning i administration av e-tjänsterna erbjuds digitalt två gånger per år av regionalt ansvariga för 1177 e-tjänster. Utbildningarna erbjuds via Kompetensportalen och information om utbildningarna läggs ut via olika kanaler.
Manual Personalverktyget (inera.se) Länk till annan webbplats.
Hantera Mina ärenden (inera.se) Länk till annan webbplats.
Hantera Mottagningens ärenden (inera.se) Länk till annan webbplats.
Invånarärenden omvänt ärendeflöde - Manual Länk till annan webbplats.
Personliga inställningar (inera.se) Länk till annan webbplats.
Lathundar Lokal administratör och Behörighetsadministratör
Manual Personalverktyget (inera.se) Länk till annan webbplats.
Vårdenhetens aviseringarinställningar (inera.se) Länk till annan webbplats.
Hantera behörigheter som lokal administratör (inera.se) Länk till annan webbplats.
Hantera behörigheter som behörighetsadministratör (inera.se) Länk till annan webbplats.
Kontaktkort på 1177.se
Ett kontaktkort är mottagningens sida med kontaktuppgifter, e-tjänster och övrig information. Kontaktkortet hanteras av utsedd kontaktkorts- och enhetsadministratör på enheten.
Här hittar du information om hanteringen av kontaktkort på 1177.se Länk till annan webbplats.
Support
Olika typer av användarproblem i tjänsten, tas i första hand med verksamhetens lokala administratör, som vid behov tar frågan vidare till E-hälsa.
Webbformulär i Stöd- och serviceportalen (Region Östergötlands intranät) Länk till annan webbplats.
Telefon 010-103 6000.
Statistik
Statistik över e-tjänsterna kan fås fram via Inera. Här kan ni få fram information över användningen av 1177 e-tjänster. Ni får här själva filtrera fram er verksamhet.
Statistik ärenden 1177 (inera.se) Länk till annan webbplats.
Efter varje årsskifte tar E-hälsa också fram en excelfil utrifrån ovan statistik med enbart verksamheterna i Östergötland som ni kan få ta del av. Om ni är intresserade av att ta del av denna fil så kontakta E-hälsa.
Webbformulär i Stöd- och serviceportalen (Region Östergötlands intranät) Länk till annan webbplats.
Telefon 010-103 6000
Senast uppdaterad