Nominera till etikpriset senast 31 december

Enhetschefen Malin Liew och sjuksköterskan Nina Asklöf på gava vid Lasarettet i Motala tog emot etikpriset 2022 av regionstyrelsens ordförande Marie Morell. Malin och Nina håller i ett diplom och en prischeck. Med på bilden är även Erik Fransson från Etikrådet.
Enhetschefen Malin Liew och sjuksköterskan Nina Asklöf på gava vid Lasarettet i Motala tog emot etikpriset 2022 av regionstyrelsens ordförande Marie Morell. Med på bilden är även Erik Fransson från Etikrådet.

Etikpriset delas varje år ut till en grupp i Region Östergötland verksam inom hälso- och sjukvården, som medvetet arbetat för att främja gott bemötande och ett etiskt förhållningssätt. Både personer inom Region Östergötland och allmänheten kan nominera kandidater innan ansökningsperioden går ut den 31 december.

Etikpriset instiftades 2018 med syftet att stimulera och synliggöra arbetet med frågor kring etik och bemötande. Pristagaren vinner 75 000 kr och utses utifrån att gruppen har:

• Arbetat medvetet och långsiktigt för att främja bemötande och ett etiskt förhållningssätt gentemot patienter och närstående.
  • Konkret genomfört olika insatser kring etik och bemötande på sin arbetsplats.
  • Är goda förebilder för kollegor och andra medarbetare.

vårdgivarwebbens sida om etikpriset Länk till annan webbplats. kan du läsa mer och fylla i ett webbformulär för att skicka in din nominering.