Lasix Retard, 30 mg och 60 mg, depotkapsel, kommande avregistrering

Kommande avregistrering för Lasix Retard samtliga styrkor. Lasix Retard, 60 mg, 100 kapslar i burk beräknas att ta slut i februari/mars 2025. Övriga förpackningar och styrkor beräknas att ta slut redan i december 2024.

Läkemedel

Lasix Retard (furosemid), 30 mg, depotkapsel, varunummer 07 42 70 och 13 54 91, 100x1 kapslar respektive 100 kapslar i burk

Lasix Retard (furosemid), 60 mg, depotkapsel, varunummer 07 42 79, och 13 55 09, 100x1 respektive 100 kapslar i burk

Förväntad tillgänglighet

Läkemedlet finns fortsatt tillgängligt. Lasix Retard 60 mg 100 kapslar i burk (varunummer 13 55 09) beräknas att ta slut i februari/mars 2025. Övriga förpackningar beräknas att ta slut i december 2024.

För aktuell prognos, se ”Visa tillgänglig information från Läkemedelsverket” på Fass.se Länk till annan webbplats.

Hantering

Hantering på vårdenhet

Vårdenheter rekommenderas att se över sina bassortiment och vid behov ersätta med alternativt läkemedel.

För patienter med recept

Läkemedel kan finnas på lager hos öppenvårdsapoteken. För aktuella lagersaldon, se Fass.se för respektive läkemedel och styrka.

För patienter med dosdispenserade läkemedel

Apoteket AB, som är den upphandlade leverantören av dosdispenserade läkemedel, kontaktar alla berörda förskrivare kring behovet att ändra förskrivningen.
Mer information kan finnas på Apotekeket ABs Sortimentsnyheter Länk till annan webbplats. för Apodos på apoteket.se.

Behandlingsalternativ

Varje vårdverksamhet måste ta ställning till vilket eventuellt behandlingsalternativ/licensalternativ som passar deras respektive verksamhet och/eller situation.

Inga generiska läkemedel innehållande furosemid i depotberedning finns tillgängliga på den svenska marknaden.

Rekommendationen från Läkemedelskommittén i Region Östergötland är i förstahand furosemid tabletter och i andra hand överväg andra diuretika (tiazid, aldosteronhämmare) som behandlingsalternativ.

Källa

Läkemedelsverket, 2024-09-04