Salbutamol, 1 mg/ml och 2 mg/ml, lösning för nebulisator, är restnoterat

Restnotering för Airomir 1 mg/ml, 2 mg/ml och Ventoline 2 mg/ml, lösning för nebulisator, pågår. En regionövergripande licens på Pms-Salbutamol , 2 mg/ml ,inhalationslösning finns.

Läkemedel

Airomir, (salbutamol), 1 mg/ml och 2 mg/ml, lösning för nebulisator, samtliga förpackningsstorlekar

Ventoline (salbutamol), 2 mg/ml, lösning för nebulisator, samtliga förpackningsstorlekar

Ventoline (salbutamol), 5 mg/ml, kommande restnotering

Förväntad tillgänglighet

Restnotering pågår.

Airomir, (salbutamol), 1 mg/ml och 2 mg/ml, lösning för nebulisator, preliminärt åter 1 mg/ml 2024-11-15 och 2 mg/ml 2025-02-28.

Ventoline (salbutamol), 2 mg/ml, lösning för nebulisator, delleveranser förekommer kontinuerligt under restperioden. Preliminärt slutdatum 2025-12-31.

Kommande restnotering:

Ventoline (salbutamol), 5 mg/ml, lösning för nebulisator, preliminärt startdatum 2024-09-15 , preliminärt slutdatum 2025-05-15.

För aktuell prognos, se ”Visa tillgänglig information från Läkemedelsverket” på Fass.se. Länk till annan webbplats.

Hantering

Hantering på vårdenhet

Vårdenheter rekommenderas att se över sina bassortiment och vid behov ersätta med alternativt läkemedel.

För patienter med recept

Läkemedel kan finnas på lager hos öppenvårdsapoteken. För aktuella lagersaldon, se Fass.se för respektive läkemedel och styrka.

Behandlingsalternativ

Varje vårdverksamhet måste ta ställning till vilket eventuellt behandlingsalternativ som passar deras respektive verksamhet.

Följande generiska läkemedel är ännu tillgängliga:

• Ventoline (salbutamol), 5 mg/ml, lösning för nebulisator. Kommande restnotering preliminärt startdatum 2024-08-20 , preliminärt slutdatum 2025-05-15.

Licensalternativ

ApoEx rekommenderar följande alternativ:

• Pms-Salbutamol ,2 mg/ml ,inhalationslösning, 20x2,5 ml
    MAH: PHARMASCIENCE INC.
    Pris: 325 kr
    Ledtid: ca 2 veckor
    Land: Kanada
    Varunummer: 848036

Vid rekvisition

Regionövergripande generell licens är nu godkänd och beställning av licensläkemedlet kan därmed göras utan att enheten har en egen licens.

Relevanta delar av originalpreparatets och licenspreparatets produktresuméer har jämförts av apotekare på Läkemedelsinformationscentralen (Lili).

Vid recept

För förskrivning av licensläkemedel krävs licensansökan för enskild patient. Ta kontakt med respektive apotek för aktuell information tillgängliga licensalternativ och leveranstider.

Källa

ApoEx 2024-07-19