Salbutamol, 1 mg/ml, 2 mg/ml och 5 mg/l, lösning för nebulisator, är restnoterat

Restnotering för Airomir 1 mg/ml, 2 mg/ml och Ventoline 2 mg/ml, 5 mg/ml lösning för nebulisator, pågår. Regionövergripande licens på Pms-Salbutamol, 2 mg/ml inhalationslösning samt Ventoline 5 mg/ml finns. Läkemedelsverket har fattat beslut som tillåter apotek att expediera recept på licensläkemedel innehållande lösning av salbutamol som är godkänt att användas för inhalation via nebulisator, när generell licens finns beviljad. Ordinationsmallar har uppdaterats med hänvisningar till regionlicensen.

Läkemedel

Airomir, (salbutamol), 1 mg/ml och 2 mg/ml, lösning för nebulisator, samtliga förpackningsstorlekar

Ventoline (salbutamol), 2 mg/ml, och 5 mg/ml lösning för nebulisator, samtliga förpackningsstorlekar

Förväntad tillgänglighet

Restnotering pågår

Airomir, (salbutamol), 1 mg/ml och 2 mg/ml, lösning för nebulisator, preliminärt åter 2025-02-28.

Ventoline (salbutamol), 2 mg/ml, lösning för nebulisator, delleveranser förekommer kontinuerligt under restperioden. Preliminärt åter 2025-12-31.

Ventoline (salbutamol), 5 mg/ml, lösning för nebulisator, preliminärt åter 2025-05-15.

För aktuell prognos, se ”Visa tillgänglig information från Läkemedelsverket” på Fass.se. Länk till annan webbplats.

Hantering

Hantering på vårdenhet

Vårdenheter rekommenderas att se över sina bassortiment och vid behov ersätta med alternativt läkemedel.

För patienter med recept

Läkemedel kan finnas på lager hos öppenvårdsapoteken. För aktuella lagersaldon, se Fass.se för respektive läkemedel och styrka.

Behandlingsalternativ

Varje vårdverksamhet måste ta ställning till vilket eventuellt behandlingsalternativ som passar deras respektive verksamhet.

Inga generiska läkemedel är tillgängliga:

Licensalternativ

ApoEx rekommenderar följande alternativ:

• Pms-Salbutamol, 2 mg/ml, inhalationslösning, 20x2,5 ml
    MAH: PHARMASCIENCE INC.
    Pris: 325 kr
    Ledtid: ca 2 veckor
    Land: Kanada
    Varunummer: 848036

• Ventoline 5 mg/ml, 20 ml
    MAH: Glaxosmithkline Pharma A/S
    Pris: 196 kr
    Ledtid: 14 dagar
    Land: Danmark
    Varunummer: 846113

Vid rekvisition

Regionövergripande generella licenser för Pms-Salbutamol, 2 mg/ml, inhalationslösning 20x2,5 ml samt Ventoline lösning för nebulisator 5 mg/ml, 20 ml är godkända, och beställning av dessa licensläkemedel kan därmed göras utan att vårdenheten har en egen licens.

Relevanta delar av originalpreparatens och licenspreparatens produktresuméer har jämförts av apotekare på Läkemedelsinformationscentralen (Lili). Jämförelserna hittas i tabellen på sidan för regionövergripande licenser.

Vid recept

Regionövergripande generella licenser för Pms-Salbutamol, 2 mg/ml, inhalationslösning, 20x2,5 ml samt Ventoline lösning för nebulisator 5 mg/ml, 20 ml är godkända. Läkemedelsverket har fattat beslut Länk till annan webbplats. som tillåter apotek att expediera recept på licensläkemedel innehållande lösning av salbutamol som är godkänt att användas för inhalation via nebulisator, när generell licens finns beviljad. Beslutet gäller till och med den 31 maj 2025. På receptet bör referensnummer 2024 734 631 (Pms-Salbutamol, 2 mg/ml) eller 2024 737 151 (Ventoline 5 mg/ml) till regionens generella licens anges.

Befintliga receptmallar i Cosmic har kompletterats med hänvisning till licensprodukt och referensnummer till de regionövergripande licenserna.

Källa

ApoEx, 2024-07-19