Pro-Epanutin, 75 mg/ml, koncentrat till infusionsvätska, lösning /injektionsvätska, lösning, är restnoterat

Restnotering för Pro-Epanutin, pågår.
Preliminärt åter från 2024-09-06.

Läkemedel

Pro-Epanutin, (Fosfenytoin), 75 mg/ml (50 mgFE (fenytoin natrium ekvivalenter)/ml), koncentrat till infusionsvätska, lösning/injektionsvätska, lösning, 10 x10 ml varunummer: 52 97 35

Förväntad tillgänglighet

Restnotering pågår. Preliminärt åter från 2024-09-06. För aktuell prognos, se ”Visa tillgänglig information från Läkemedelsverket” på Fass.se.] Länk till annan webbplats.

Hantering

Hantering på vårdenhet

Vårdenheter rekommenderas att se över sina bassortiment och vid behov ersätta med alternativt läkemedel.

Behandlingsalternativ

Varje vårdverksamhet måste ta ställning till vilket eventuellt behandlingsalternativ som passar deras respektive verksamhet.

Inga generiska läkemedel är tillgängliga.

Licensalternativ

ApoEx rekommenderar följande alternativ:

• Fosphenytoin Sodium 50 mgPE/ml 10x10ml
    (Phenytoin sodium eqvivalents (PE) = Fenytoin natrium ekvivalenter (FE))
    Tillståndsinnehavare: Hikma Pharmaceuticals USA Inc.
    Land/Godkännandenr: USA / NDC 0641-6137-10
    Varunummer: 846594
    Ledtid: Finns för närvarande i lager hos vår leverantör med en ledtid på 1-2 arbetsdagar
    Pris: 11 875kr

Vid rekvisition

Regionövergripande generell licens är nu godkänd och beställning av licensläkemedlet kan därmed göras utan att enheten har en egen licens.

Källa

ApoEx 2024-07-05