Tips på hur din verksamhet kan uppmärksamma handhygiendagen 5 maj

Fokusera lite extra på handhygienen i samband med WHO:s årliga handhygiendag 5 maj. Vi har samlat kortfilmer och annat material för en arbetsplatsträff i din verksamhet. Du kan också låna en UV-lampa för att testa hur bra du och dina kollegor är på handdesinfektion.

WHO:s årliga handhygiendag stödjer personal inom vård och omsorg i arbetet med att förbättra handhygienen. Det är ett tillfälle att uppmärksamma verksamhetens rutiner kring detta.

Stöd och material till handhygiendagen Länk till annan webbplats.

Rena händer räddar liv

Handhygien är en grundläggande åtgärd inom vård- och omsorgsaktörer som skydd mot smittsamma sjukdomar. Det är viktigt att kontinuerligt se över rutiner och öka medvetenheten kring vikten av god handhygien för att undvika infektioner och på så sätt bromsa samhällets resistens mot antibiotika.

Relaterad information

Smittskydd, vårdhygien och vaccinationer
Mer information om Region Östergötlands arbete med att förebygga smittspridning i vård- och omsorg, skolor och i samhället i stort.