Primärvårdens metod U-Albumin/Kreatininkvot för utredning av mikroalbuminuri avvecklas

Från och med 30 april försvinner möjligheten att beställa U-Albumin/Kreatinin kvot (”U-Albumin (pv)”) för utredning av mikroalbuminuri med analys i primärvården. Beställ istället ”U-Albumin” i RoS. Provet skickas då till sjukhuslaboratoriet i Linköping eller Norrköping.

Primärvårdscentrum (representerat av MLA och verksamhetschefer för alla vårdcentraler i RÖ) har i samråd med Klinisk kemi och Patientnära laboratoriemedicin fattat beslut om att avveckla analys av U-Albumin/Kreatinin på primärvårdslaboratorierna. Anledningen är dels kostnadsbesparingar, dels att den kliniska nyttan har minskat i och med att HbA1c inte längre analyseras på dessa lab.

Från och med 30 april försvinner möjligheten att beställa U-Albumin (pv) i RoS. Beställ istället U-Albumin.

Gamla beställningar som gjordes före 30 april kommer finnas kvar, men omregistreras och prov skickas till sjukhuslaboratoriet. Urinsticka ingår inte i den nya beställningen och måste om önskvärt beställas separat.

Liksom tidigare tas stickprov morgonurin (rekommenderas) eller stickprov annan tid på dygnet. I samband med provtagning/inlämnande av prov anges om provet är morgonurin eller ej.

Eva Landberg
Överläkare Klinisk kemi