Tarmparasiter PCR, reagensbrist

Leveransbegränsningar av reagens påverkar analysen Tarmparasiter PCR. Istället rekommenderas analyserna Fecesdiagnostik symtom och Cystor + Maskägg.

På grund av leveransbegränsningar för parasit-PCR på obestämd tid, tas analysen Tarmparasiter PCR bort. Istället rekommenderar vi analyserna Fecesdiagnostik symtom (vid ingen misstanke om tropiska parasiter) och Cystor + Maskägg (vid misstanke om tropiska parasiter).

Fecesdiagnostik symtom analyseras med vår ordinarie PCR, som tillförlitligt detekterar de vanligaste parasiterna (Entamöba histolytica, Giardia lamblia, och Cryptosporidium hominis/parvum). Denna analys beställs då det inte finns misstanke om tropiska parasiter.

Cystor + Maskägg analyseras med direktmikroskopi. Välj denna analys vid misstanke om tropiska parasiter.

Haitham Baqir
Överläkare, klinisk mikrobiologi