Byte av metod för svett-test

12 mars 2024 byts metod för svett-test. Metoden används vid utredning av cystisk fibros och innebär att klorid analyseras i svett efter stimulering.

Cystisk fibros är en ärftlig sjukdom med dysfunktion i exokrina körtlar, vilket leder till ett segt sekret med högre saltkoncentration än normalt. Tidigare metod byggde på konduktivitetsmätning i svett. Analys av klorider i svett har dock visat sig vara en säkrare metod och rekommenderas av ECFS (European Cystic Fibrosis Society) att användas tillsammans genetisk analys och kliniska symtom för att diagnostisera cystisk fibros.

I den nya metoden samlas svett från arm eller lår (undantagsvis) efter stimulering med pilokarpin via jontofores.

Om tillräcklig svettmängd erhålls skickas provet till Karolinska Universitetslaboratoriet för analys av Svett-klorid med coulometrisk titrering. Svar erhålls i RoS.

Om svettmängden är otillräcklig (<20 µl) skickas kallelse till patienten för ett nytt försök.

Svett-test kan utföras på barn från 2 veckors ålder under förutsättning att de väger >3 kg. Patienten bör stå på normalkost och undvika vätskebrist inför testet.

Beställning görs liksom tidigare genom att skicka en vårdbegäran i Cosmic till Provtagningsenheten på US (Mottagande enhet i Cosmic: Patientnära laboratoriemedicin), alternativt genom att använda en konsultremiss (finns i blankettarkivet) och skicka med internpost.

Eva Landberg
Överläkare, Klinisk kemi