Etalpha, 0,5 och 0,25 mikrogram, kapsel, är restnoterat

Restnotering pågår.
Läkemedelsverket har fattat beslut som tillåter apotek att expediera recept på licensläkemedel innehållande alfakalcidol i läkemedelsform kapsel, när en generell licens finns beviljad. Region Östergötland har en generell regionövergripande licens på Einsalpha 0,5 mikrogram.

Läkemedel

Etalpha, (alfakalcidol), 0,25 mikrogram och 0,5 mikrog, kapsel

Förväntad tillgänglighet

Restnotering pågår. Preliminärt åter från 2024-06-08 respektive 2024-06-15. För aktuell prognos, se ”Visa tillgänglig information från Läkemedelsverket” på Fass.se Länk till annan webbplats..

Hantering

Hantering på vårdenhet

Vårdenheter rekommenderas att se över sina bassortiment och vid behov ersätta med alternativt läkemedel.

För patienter med recept

Läkemedel kan finnas på lager hos öppenvårdsapoteken. För aktuella lagersaldon, se Fass.se för respektive läkemedel och styrka.

För patienter med dosdispenserade läkemedel

Apoteket AB, som är den upphandlade leverantören av dosdispenserade läkemedel, kontaktar alla berörda förskrivare kring behovet att ändra förskrivningen.

Behandlingsalternativ

Varje vårdverksamhet måste ta ställning till vilket eventuellt behandlingsalternativ som passar deras respektive verksamhet.

Inga generiska läkemedel är tillgängliga.

• Etalpha 0,25 mikrogram, kapsel är restnoterad men finns fortfarande tillgänglig på en del apotek, för lagersaldo se Fass.se Länk till annan webbplats.. Den saknar subvention.
    Pris: varierar mellan apotekskedjorna, ca 120-160 kr/100 st kapslar.

Licensalternativ

ApoEx rekommenderar följande alternativ:

• Einsalpha, 0,5 mkg, 100 kaps
    Tillståndsinnehavare: CHEPLAPHARM Arzneimittel GmbH (Tyskland, 912.02.00)
    Pris: 899 kr
    Ledtid: 5-10 arbetsdagar
    Referensnummer till regionens generella licens: 2023 697 213 (anges på recept vid receptförskrivning)
  • Endast vid receptförskrivning:
    Alfacalcidol Theramex
    0,5 mkg, kaps
    Tillståndsinnehavare: Theramex Ireland Limited
    Referensnummer till regionens generella licens: 2024 716 687
    För patienter som reagerar på mindre mängder/spår av jordnöt och har stark indikation för detta läkemedel rekommenderas att första kapseln tas på läkarmottagning med anafylaxiberedskap.

Vid rekvisition

Regionövergripande generell licens är nu godkänd och beställning av licensläkemedlet kan därmed göras utan att enheten har en egen licens.

Vid recept

En regionövergripande generell licens är nu godkänd. Läkemedelsverket har beslutat om ett särskilt tillstånd Länk till annan webbplats.  som medger att apotek får expediera recept på licensläkemedel i kapselform innehållande alfakalcidiol när en generell licens finns beviljad. Beslutet gäller till och med den 30-09-2024. På receptet bör referensnummer, 2023 697 213 till regionens generella licens anges.

Befintliga receptmallar i Cosmic på Alfacalcidol 0,5 mikrogram har kompletterats med hänvisning till licensprodukt och referensnummer till den regionövergripande generella licensen.

Källa

ApoEx 2024-01-09