Katastrofmedicin avancerad nivå 7,5 hp

Du introduceras i ämnet som berör de händelser som kan komma att aktivera den katastrofmedicinska beredskapen som en del i samhällets samlade krisberedskap.

Presentation av utbildningen

Katastrofmedicinskt Centrum (KMC) i Linköping genomför kursen i samarbete med Linköpings Universitet.

KMC är en del av Region Östergötland och jobbar med forskning, utveckling och utbildning inom ämnet katastrofmedicin lokalt, nationellt och internationellt. KMC har stor del i utvecklingen av den ledningsstruktur för hälso-sjukvård vid särskild händelse som socialstyrelsens föreskrifter (SOSFS 2013:22) idag bygger på. Likaså har det nationellt etablerade ledningskonceptet PS- Prehospital Sjukvårdsledning® för ambulanssjukvård tagit fram. Simuleringsverktyget Emergo Train System® används i undervisningen.

SOSFS 2013:22 (socialstyrelsen.se) Länk till annan webbplats.

PS- Prehospital Sjukvårdsledning (psconcept.se) Länk till annan webbplats.

Emergo Train System (emergotrain.com) Länk till annan webbplats.

Målgrupp

Utbildningen vänder sig till läkare eller sjuksköterska med intresse för ämnet katastrofmedicin.

Särskilda förkunskapskrav

Högskoleexamen inom Hälso- och sjukvård eller godkänd termin 4 på sjuksköterskeprogrammet eller termin 8 på läkarprogram. Därutöver krävs godkända kunskaper i svenska och engelska enligt bestämmelser för grundläggande
behörighet för grundnivå, till exempel Svenska 3/B och Engelska 6/A.

Metodik

Under kursen arbetar studenterna huvudsakligen individuellt och i grupp på distans. Schemalagd tid motsvarar ungefär 10% av den totala studietiden.

I samband med kursstart kommer studenterna arbeta i grupper om 4-5 personer. Gruppen fördjupar sig i ämnet utifrån olika scenarion. En individuell skriftlig redovisning sker sedan av inhämtad kunskap. Inhämtad kunskap appliceras och analyseras gruppvis genom en granskning av en Kamedorapport. Grupparbetet sker huvudsakligen genom digitala stödsystemen Lisam och Adobe Connect.

Lisam (liu.se) Länk till annan webbplats.

Adobe Connect (sunet.se) Länk till annan webbplats..

Studenten genomför också en individuell litteraturstudie med en fördjupning inom valfritt område inom katastrofmedicin. Arbetet redovisas under ett obligatoriskt litteraturseminarium. I slutet av kursen skriver studenten en tentamen som har utgångspunkt från lärandemålen.

Citat från tidigare studenter

” Mycket intressant, lärt mig mycket, bra kurs.”

” Bra innehåll, men högt tempo med många uppgifter”

” Inspirerande lärarstab och att få ta del av kunskap och erfarenhet på KMC. Kursen har gett perspektiv som man kan nyttja i sitt arbete.”

” Bra introduktion och inspirerande till mer studier i ämnet. Trevliga dagar.”

” Bra och relevant innehåll. Intressanta gruppuppgifter. Härlig stämning på de fysiska träffarna.”

”100% överensstämmelse med vad jag uppfattat att lärandemålen innehåller.”

Antal platser: 40

Kurslängd: 10 veckor, halvfart, distans

Kursdatum:

Studiehandledning:

Plats: Katastrofmedicinskt Centrum
Johannes Magnus väg 11, Universitetsområdet, Campus Valla i Linköping

Kursledning

Karin Moscicki
E-post: karin.moscicki@regionostergotland.se

Kontakta KMC

E-post: KMC@regionostergotland.se

Anmälan till utbildningen

Din ansökan gör du på antagning.se
Anmälningskod är LIU-89174.

Gör ansökan (antagning.se) Länk till annan webbplats.