Utbildningar och föreläsningar från barnskyddsteamet

Varje termin anordnar barnskyddsteamet olika utbildningar och föreläsningar. Teamet erbjuder också utbildningsinsatser utifrån enskilda verksamheters önskemål och kan till exempel föreläsa på APT, planerings- och utbildningsdagar.

Utbildningar och föreläsningar barnskyddsteam

Juli 2024
ti on to fr

Utbildningsfilm - Barn som far illa, vilka är de?

Överallt möter vi barn som far illa eller riskerar att fara illa. Det kan till exempel handla om fysisk misshandel, omsorgssvikt, psykisk misshandel, hedersrelaterat våld och sexuella övergrepp.

Utbildningsfilm för medarbetare inom Region Östergötland

Det är viktigt att du som medarbetare med anmälningsskyldighet har kunskap om barn som far illa och hur du gör en anmälan till socialtjänsten.

Barnskyddsteamets utbildningsfilm och kurs i Kompetensportalen hjälper dig att se tecknen på att barn far illa samt ger dig en fördjupad kunskap i riktlinjer och hur anmälan till socialtjänsten görs och dokumenteras i Region Östergötland.

Beräknad tid för kurs är cirka 20-25 min och registreras sedan i Kompetensportalen som genomgången utbildning.

Utbildning Barn som far illa och dokumentation för medarbetare i Region Östergötland (Kompetensportalen) Länk till annan webbplats.

Utbildningsfilm för dig som inte är anställd inom Region Östergötland

Rutiner och riktlinje vid oro för barn far illa, Region Östergötland

Barnafrids basprogram

Möter du barn i ditt arbete? Då möter du även våldsutsatta barn. Därför finns Barnafrids digitala basprogram om våld mot barn. Genom digitala basprogrammet får du kunskap och verktyg att upptäcka, bemöta och hjälpa utsatta barn.

Barnafrids digitala basprogram om våld mot barn (barnafrid.se) Länk till annan webbplats.

Tecknad bild av två barn under ett färgglatt paraply med texten "Barnskyddsteam Region Östergötland"