Creon, 10000 och 25000, kapsel, är restnoterat

Restnotering för Creon 10000 och 25000 pågår. Preliminärt åter från 2025-03-31. Läkemedelsverket har fattat beslut som tillåter apotek att expediera recept på licensläkemedel innehållande pankreaspulver som administreras oralt, när generell licens finns beviljad. Region Östergötland har licens på Creon kaps 10.000 samt Creon kaps 25.000.

Läkemedel

Creon, (pankreaspulver), 10000 och 25000, enterokapsel, hård, samtliga förpackningsstorlekar

Förväntad tillgänglighet

Restnotering pågår. Preliminärt åter från 2025-03-31. För aktuell prognos, se ”Visa tillgänglig information från Läkemedelsverket” på Fass.se Länk till annan webbplats. för respektive produkt.

Hantering

Hantering på vårdenhet

Vårdenheter rekommenderas att se över sina bassortiment och vid behov ersätta med alternativt läkemedel.

För patienter med recept

Läkemedel kan finnas på lager hos öppenvårdsapoteken. För aktuella lagersaldon, se Fass.se för respektive läkemedel och styrka.

För patienter med dosdispenserade läkemedel

Apoteket AB, som är den upphandlade leverantören av dosdispenserade läkemedel, kontaktar alla berörda förskrivare kring behovet att ändra förskrivningen.
Mer information kan finnas på Apotekekets webbsida Sortimentsnyheter Länk till annan webbplats. för Apodos på apoteket.se.

Behandlingsalternativ

Varje vårdverksamhet måste ta ställning till vilket eventuellt behandlingsalternativ som passar deras respektive verksamhet.

Inga generiska läkemedel är tillgängliga.

Licensalternativ

ApoEx rekommenderar följande alternativ:

• Creon 10.000 (pankreaspulver), 100st
    Beredningsform: Enterokapsel, hård
    Tillståndsinnehavare: Mylan Healthcare B.V.,Krijgsman 20,1186 DM
    Amstelveen,Nederländerna
  • Creon 25.000 (pankreaspulver), 100 st
    Beredningsform: Enterokapsel, hård
    Tillståndsinnehavare: Mylan Healthcare B.V.,Krijgsman 20,1186 DM
    Amstelveen,Nederländerna

Vid rekvisition

Regionövergripande generell licens är nu godkänd och beställning av licensläkemedlet kan därmed göras utan att enheten har en egen licens.

Relevanta delar av orginalpreparatets och licenspreparatets produktresuméer har jämförts av apotekare på Läkemedelsinformationscentralen (Lili).

Vid recept

En regionövergripande generell licens är nu godkänd. Läkemedelsverket har beslutat om ett särskilt tillstånd Länk till annan webbplats. som medger att apotek får expediera recept på licensläkemedel innehållande pankreaspulver som administreras oralt, när generell licens finns beviljad. Beslutet gäller till och med den 31-12-2024. På receptet bör referensnummer till regionens generella licens anges.

Befintliga receptmallar i Cosmic på Creon 10000 och 25000 har kompletterats med hänvisning till licensprodukt och referensnummer till den regionövergripande generella licensen.

Källa

ApoEx 2024-10-03