Nyheter för Katastrofmedicinskt centrum

• Grundkurs i särskild sjukvårdsledning

Tack till alla deltagare. Nästa kurstillfälle hålls den 8-9 oktober 2024.
  • Stoppa blödningen

I början på februari utbildade vi nya huvudinstruktörer i Stoppa Blödningen. Deltagare från sjukvården, räddningstjänsten, polisen och privata aktörer bidrog till en väldigt trevlig dag med stort utbyte av varandras erfarenheter och goda kunskaper.
  • Emergo Train System (ETS) krisstödsinstruktörsutbildning

Den 30-31 januari utbildades 15 nya Emergo Train System (ETS) krisstödsinstruktörer på KMC.
  • Nationell konferens för krisstödsledare 1 december 2023

Missa inte årets nationella konferens för krisstödsledare! Högaktuellt ämne då traumatiska händelser sker allt oftare i vårt land och människors behov av krisstödsinsatser ökar.
  • PS plus/TIB fortbildning 2023

6-7 december är det PS Plus/ TIB fortbildning 2023 som hålls i Dalarna, på Åkerblads Hotell i Tällberg.
  • PS riksträff 2023

5-6 december är det åter dags för 2023 års riksträff för PS instruktörer som i år hålls i Dalarna, på Åkerblads Hotell i Tällberg.
  • Framtidens skadeplats 2023

I april anordnades den årliga konferensen Framtidens skadeplats på Katastrofmedicinskt centrum.
  • ETS Senior instruktörskurs i Stockholm

Den 14-16 mars genomförde KMC en Emergo Train System (ETS) Senior instructor kurs i Stockholm för Region Stockholm.
  • IMP-projekt i Kosovo

Denna vecka befinner Internationella Medicinska Programmet, KMC, i Kosovo för att träffa personalen på ambulansstationerna i Pristina och Prizren.
  • Förstärkt prehospital sjukvårdsledning

Förra veckan hade vi uppstartsmöte med nio nya FPS:are inom Falck ambulans i Östergötland. FPS står för Förstärkt Prehospital Sjukvårdsledning.
  • PS riksträff 2022

Under tre dagar anordnade KMC PS riksträff i vackra Åre! Varje år bjuds landets PS-instruktörer tillsammans med beredskapssamordnare till PS riksträff för dagar med fokus på utveckling och förvaltning.
  • Ambulanskongressen Ambulans 2022

Under Ambulanskongressen Ambulans 2022 bidrog KMC med ett föredrag om hur våra skadeplatskoncept både under hot och icke hotfulla situationer kompletterar varandra vid en större skadehändelse.
  • ICRC övning i Gaza

Den 3-9 oktober 2022 genomförde Internationella Röda Korsets (ICRC) en Basic Ambulance Responder Training (BART) i Gaza, Palestina tillsammans med olika aktörer ansvariga för ambulanssjukvården i området.
  • Internationell ETS Senior instructor-kurs

Den 30 augusti - 1 september genomförde KMC den första internationella Emergo Train System Senior instructorkursen sedan pandemin.
  • KMC medverkade vid masterutbildningen EMDM

Under våren var KMC på plats i Novara, Italien för medverkan i masterutbildningen European Master in Disaster Medicine (EMDM).
  • Utbildningsvecka för PS-instruktörer och användare

Den 16-20 maj hade vi nöjet att utbilda 31 nya PS instruktörer från hela Sverige. Bra jobbat och välkomna till PS-gänget.
  • Utbildning Region Västerbotten och Region Norrbotten

Under vecka 6 2022 hade KMC en utbildningsinsats tillsammans med Region Västerbotten och Region Norrbotten för att stärka regionernas förmåga att skapa inriktning och samordning vid särskild händelse.